Sinds maart 2023 is Logopedie Complex geopend en ik ben er trots op om mijn logopedische diensten aan te bieden aan iedereen die hulp nodig heeft met spraak-, stem- en/of slikproblemen. Bij Logopedie Complex staat de cliรซnt centraal en daarom wil ik de behandelingen zo efficiรซnt en prettig mogelijk laten verlopen.
Om dit te bereiken, wil ik u vooraf graag onderstaande praktische informatie geven:
Aanmelding met verwijsbrief
Wanneer u een verwijsbrief voor logopedie van uw huisarts, medisch specialist of tandarts heeft ontvangen, dan kunnen we de behandeling direct starten. Let u erop dat de uw persoonsgegevens, de diagnose, de datum en de AGB-code van uw arts op de brief staan vermeld. Indien er een indicatie voor een aan huis behandeling is, moet dit -met de medische indicatie hiervoor- op de verwijsbrief worden vermeld.
Breng de verwijsbrief en een geldig identiteitsbewijs mee naar de eerste afspraak.
Aanmelding zonder verwijsbrief (DTL)
DTL (Directe Toegankelijkheid Logopedie) betekent dat u zonder verwijzing van de arts een afspraak kunt maken. Tijdens de screening stel ik u een aantal vragen. Mocht blijken dat er sprake is van “rode vlaggen”, moet ik u terugverwijzen naar uw huisarts om dit te bespreken en alsnog een verwijsbrief te vragen.
Voor preverbale logopedie, stemproblemen die langer dan 6 weken bestaan of meerdere klachten/problemen die nog niet bij uw huisarts bekend zijn, is een verwijzing van een (huis)arts noodzakelijk.
Behandeling
Tijdens uw eerste afspraak bespreken wij de behandelovereenkomst.
Vervolgens breng ik uw logopedische klacht in kaart en starten we het onderzoek. Indien nodig, zal ik u vragenlijsten mailen, zodat u mij in alle rust extra informatie kunt aanreiken.
Wij bespreken vervolgens het behandelplan, waaronder uw behandeldoel. Tijdens het behandeltraject evalueren wij de voortgang van de therapie. Bij het afsluiten schrijf ik een eindverslag en breng ik uw huisarts op de hoogte van de inhoud en de afsluiting van de behandeling.
Verhindering
Afspraken moeten uiterlijk 24 uur van tevoren worden afgezegd. Dit kan
via mail info@logopediecomplex.nl of telefonisch.
Afspraken die niet / niet op tijd worden afgezegd moeten in rekening worden gebracht volgens de landelijke richtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie.
Dit betekent dat u de kosten van een behandeling zelf moet betalen. Deze rekening wordt niet vergoed door de ziektekostenverzekering.
Tarieven en vergoedingen
Logopedie Complex heeft met alle zorgverzekeraars contracten afgesloten.
De kosten van logopedische behandeling worden door uw zorgverzekeraar volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Voor volwassenen vanaf 18 jaar is hierbij het eigen risico van toepassing.
Voor meer informatie kunt u navragen bij uw zorgverzekering.
Meer informatie over de tarieven en vergoedingen vind u hier.
Identificatieplicht
Als je logopedische zorg ontvangt moet je een geldig identiteitsbewijs kunnen laten zien. Zorgverleners controleren daarmee of jij degene bent, die bij het Burgerservicenummer (BSN) hoort.
De overheid wil met deze legitimatieplicht in de zorg, fraude tegengaan.
De identificatieplicht in de zorg, geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen . Wij willen je dan ook vragen, om bij de eerste afspraak ervoor te zorgen, dat je een geldig legitimatiebewijs bij je hebt.
Verdere informatie hierover kun je ook terugvinden op de website van de Rijksoverheid.
Privacybeleid
Logopedie Complex hecht veel waarde aan de bescherming van algemene en bijzondere persoonsgegevens.
In de Privacy policy wordt heldere en transparante informatie geven over de omgang met persoonsgegevens. Ik doe er alles aan om uw privacy te waarborgen en ga daarom zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Logopedie Complex houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Klachtenregeling
Ik hoop dat de logopedische hulp die u ontvangt aan uw verwachtingen voldoet. Als u ontevreden bent over het logopedisch onderzoek en/of de logopedische therapie, raad ik u aan om dit eerst met mij te bespreken. Het is belangrijk dat ik op de hoogte ben van uw klachten, zodat ik deze kan oplossen en de behandeling kan verbeteren. Open communicatie is daarom van groot belang.
Komen wij er samen niet uit, dan kunt u met uw klacht terecht bij de Klachten- en geschillenregeling Paramedici.
Meldcode
Sinds 1 juli 2013 zijn ook logopedisten verplicht de Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld te gebruiken. Vanaf 1 januari 2019 moeten logopedisten ook een afwegingskader toepassen dat is toegespitst op onze eigen beroepspraktijk, ongeacht welke specifieke meldcode er wordt gehanteerd. Logopedie Complex volgt hierbij de meldcode voor logopedisten van de NVLF.
NIVEL
Logopedie Complex deelt zorggegevens met Nivel Zorgregistratie eerste lijn om de gezondheidszorg in Nederland te verbeteren. Persoonlijke informatie wordt niet gedeeld, waardoor onderzoeksresultaten nooit aan individuele personen kunnen worden gekoppeld. Het Nivel beschermt patiรซnt- en zorgverlenersgegevens volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Zie ook: Nivel
Bewaarplicht
Volgens de wet moet een hulpverlener medische dossiers twintig jaar bewaren, te beginnen vanaf de laatste wijziging in het dossier. Als het nodig is, kan de logopedist het dossier langer bewaren. Bij minderjarigen begint de bewaartermijn wanneer ze 18 jaar oud worden.
Samenwerking
Logopedie Complex hecht veel waarde aan samenwerking, omdat dit kan bijdragen aan betere zorgverlening. Door samen te werken met andere zorgverleners, zoals artsen en paramedici, kan Logopedie Complex de kwaliteit van zorg voor u verbeteren. Door informatie en expertise te delen, kan ik betere diagnoses stellen en behandelplannen opstellen die beter zijn afgestemd op uw behoeften.
Gedragsregels
U mag van de logopedist verwachten dat zij uw hulpvraag of die van uw kind correct behandelt. Er wordt van u verwacht dat u de logopedist daarvoor de kans geeft, door haar rustig en respectvol te woord te staan en geen overlast te veroorzaken voor andere cliรซnten. Dit geldt tijdens de behandeling maar ook aan de telefoon en tijdens een huisbezoek.
Voor meer informatie verwijs ik u naar de gedragsregels van Logopedie Complex
Klanttevredenheidsonderzoek QDNA
Na afloop van uw behandeling ontvangt u van mij een klanttevredenheidsonderzoek via QDNA, een online tool waarmee uw feedback wordt verzameld. Dit is een contractvoorwaarde van de zorgverzekeraar.
Het is belangrijk om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en daarom wordt uw mening gevraagd.
Het invullen van de vragenlijst kost enkele minuten en uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet met derden gedeeld.
Online behandelen / Logopedie in het buitenland
Indien u niet in staat bent om naar de praktijk te komen kan de behandeling online plaatsvinden.
Wanneer u in het buitenland woont en logopedie nodig heeft in de Nederlandse, Duitse of Engelse taal, kunt u bij Logopedie Complex terecht.
De behandeling vindt via veilig videobellen plaats via Jitsi Meet.
Ik stuur u een voor uw behandeling unieke link, zodat de behandeling – net als in Nederland – online kan plaatsvinden.
Samenwerkingspartners